Výlet do Chicaga

Protože mě ještě zbýval jeden den na USA Rail Passu se kterým jsem absolvoval v průběhu Thanksgiving 1995 cestu po východě, tak jsem si naplánoval na jeden den výlet do Chicaga. Měl jsem jet původně v sobotu, do té doby mě totiž ten Rail Pass platil, ale vlak v sobotu ráno měl 8 hodin zpoždění, místo v 3.30 ráno přijel do Carbondale v 11.30. Tak jsem odpoledne zašel na stanici, aby mě o den prodloužili platnost jízdenky, protože jsem nemohl cestu uskutečnit jejich vinou. Ti mě odkázali na telefon, ať zavolám na centrální rezervaci AMTRAKu, ti že mají větší pravomoci. Po chvilce debatování a čtvrt hodině čekání, kdy se ona operátorka domlouvala se svým nadřízeným, mě lístek prodloužili, a dali mě jízdenky na vlak 3.30 ráno z C-dale, který je v Chicagu v 9.10 ráno a na zpáteční cestu na vlak 7.50 večer z Chi, přijíždějící do C-dale v 1.30 ráno následujícího dne (tj. mě nakonec nevědomky pass prodloužili o dva dny).

Vlak byl poloprázdný a až do Champaign jsem měl dvě sedadla, tak jsem si slušně zdříml. Pak si vedle mě sedla plnější černoška, ale přesto jsem si našel slušnou polohu a ještě tak do půl osmé spal. Probudil jsem se do východu slunce nad rovinou, bylo jasno, vlastně poprvé, co jsem přijížděl z Carbondale do Chicaga a bylo vidět slunce. Seděl jsem taky poprvé na levé straně, takže jsem líp viděl jižní předměstí Chicaga, od Homewoodu, pak stále slušné domky tak po 110. ulici, poté staré zašlé rodinné domky a průmysl, šedé obouchané továrny, za které by se stydělo i Ostravsko (ale na druhou stranu musím říct, že na předměstích jsou zase továrny výstavní). Asi od 50. ulice po 20. bylo vidět tzv. projects, veřejně postavené bytovky pro lidi s nižšími příjmy, nejhorší a nejnebezpečnější část Chicaga. K mému překvapení okolo nich nebyl zase takový binec, taky jsem si nemyslel, že budou tak relativně blízko k centru (tak 3 km od centra).

Včas jsme dorazili na nádraží a já se okamžitě vydal do města. Okolo nádraží ještě skoro nebylo živé duše, a bylo relativně teplo (na Chicago) - 5C - přes den se oteplilo až na 10C - podle počasí vyloženě nejlepší den, jaký jsem zatím v Chicagu zažil (no zase jich tolik nebylo, celkem 5). Prošel jsem rychle na Michigan Ave. a po ní šel na sever až k historické Water Tower, kde je Visitors Center. To bylo samozřejmě zavřené, tak jsem se vydal do průzkumu severní části města, tj. oblasti na sever od Chicago River, zhruba po Chicago Street. Tady už nejsou mrakodrapy, budovy mají v průměru 4-5 poschodí. Absolvoval jsem trasu podle průvodce, který je podle mě dělaný tak, že upozorňuje hlavně na starší, rádoby historické, budovy, galerie a obchody se starožitnostmi. Tato oblast má domy tak z přelomu století, do 70. let značně zpustla a bylo v ní řada nekalých živlů. Pak to město nějak zrekonstruovalo (řekl bych ale spíš, že jen malou část), tak se tam nastěhovaly restaurace, různé obchůdky a kolem Huron St. řada ateliérů a galerií (tak se tomu říká SuHu - South of Huron, jako SoHo v New Yorku). Galerie tam skutečně jsou, ale v neděli a v pondělí mají zavřeno (řekl bych, že umělci v sobotu večer a v neděli paří a v pondělí vyspávají). Některé části této čtvrti vypadaly opravdu zašle, odpadky na ulicích, obouchané domy, jiné zase velmi slušně, např. je tady i luxusní restaurace a klub „Planet Holywood". Jen jsem vlezl dovnitř a už se ke mě lifroval číšník, tak jsem rychle vypadl. Na zdech u vchodu jsou betonové desky s otisky rukou a podpisy herců, poslabší napodobenina Manns Theatru v Hollywoodu. Asi největší budova v této čtvrti je Moodys Bible Institute, církve jsou tady bohaté. Pak jsem přešel Chicago River a šel kousek po Canal St. a zabočil do centra, jehož hlavní tepnou je State St., je to částečně pěší zóna, lemovaná obchody, zbytek centra nedostatkem obchodů taky netrpí, ale zde jsou značky typu Woolworths, Marshall Fields,... Předvánoční sezóna byla v plném proudu, tak lidi blbli s nákupama, bylo otevřeno od 12 do 5 odpoledne. Já jsem zde byl napřed kolem dvanácté, tak jsem se ještě rozhodl vyjít zpátky nahoru po Michigan k Water Tower a zašel do Visitors Centra. Na Michigan jsem taky zašel do několika luxusnějších obchodů, mj. do převáděcího centra Sony, kde je možno si osahat většinu jejich audiovizuálních produktů, a do Rand McNally, což je obchod s mapama.

Poté jsem šel zase zpátky do centra, prošel jsem si trochu centrum zase podle průvodce, který upozorňuje na pár budov a na umělecká díla (sochy), viděl jsem sochu od Dubuffeta, která stojí před Daley Centrem na Washington St., to je taková kruhová stavba, jako stadión, ale s obchodama,... v prvním patře. Byla ale zavřená (obchody byly vlastně otevřené jen na State a Michigan, jinde byly zavřené. Ze zajímavých staveb je nutno jmenovat především Sears Tower, který městu dominuje. Pak je zajímavá budova hned vedle, 311 S. Wacker, jejíž vrchol v noci pěkně svítí. V centru je to ještě tenká a vysoká First National Bank Bldg. Blíž k jezeru je to Amoco Bldg, prý nejvyšší mrakodrap obložený mramorem. Mě se taky hodně líbí sousední Two Prudential Plaza Bldg. s pěkně udělanou špičkou. A kousek opodál je 150 N. Michigan, hranol jakoby kose ukrojený. Takže jsem chodil po ulicích a kochal se. K večeru jsem si řekl, že by bylo zajímavé zajít na břeh Lake Michigan a podívat se, jak se bude město osvětlovat, což jsem taky učinil. V Grant Parku hned u břehu jezera jsem chvíli pozoroval lidi na místním kluzišti. Po setmění jsem přešel zase na State St., lidi se právě rozcházeli, protože pozavírali obchody. Tak jsem se taky sebral, a před šestou dorazil na Union Station. Ta je taky kapitola sama pro sebe, je rozsáhlá a nedávno zrenovovaná, je tam řada restaurací a fast-foodů, obchod s novinama,..., podobně, jako nádraží v NY, DC, Philadelphii a Bostonu. I teď mě dělá problémy se v ní zorientovat.

Poseděl jsem, početl (nohy už měly dost, chodil jsem bez sednutí tak 8 hodin), pak zašel pojíst do McDonaldu (měl jsem na něho kupóny) a v 7.30 přistavili vlak, tak jsem valil tam, odjel včas, sedl jsem si nalevo, takže jsem se mohl rozloučit s Chicagem, a pak už jenom četl a spal, abych se v 1.30 probudil v Carbondale.