Víkend v nejvyšších horách Colorada

Další intenzívní víkendový výlet, tentokrát do oblasti Leadville ve středním Coloradu. Toto město je jedno z nejvyšších v USA, leží v nadmořské výšce 3100 m. Západně od něj se nachází centrální oblast pohoří Sawatch, kde je několik nejvyšších hor v Coloradu. Naše expedice měla tradiční mezinárodní složení, pod mým, českým, vedením byli kolegové Dina (USA - Arménie), Udo (Německo) a Gayathri (Indie).
V pátek odpoledne jsme vyrazili, a prvních 60 mil nám trvalo 3 hodiny díky zácpám způsobených několika opravami na dálnici. Dálnici jsme opustili ve Spanish Fork, Ut. v asi 6.30 pm, a v 11:30 jsme byli v Glenwood Springs, Co., necelých 300 mil vzdálených. Odtud jsme najeli na Colorado Hwy. 82 přes Aspen a průsmyk Independence Pass (nad 3650 m). Kolem 1 hod. ráno jsme našli místo v kempu asi 10 mil východně od průsmyku, kde jsme zústali další tři noci.

V sobotu jsme dosti pozdě vstali a až asi v 10.30 zahájili výstup na La Plata Peak. Stezka, nazvaná La Plata Gulch Trail, začíná na parkovišti u silnice Colo 82 ve výšce asi 3075 m, a je dlouhá asi 4 míle. Prvních asi 1.5 míle stoupá zalesněným údolím směrem na jih. Zhruba na úrovni hranice lesa začínají serpentiny které vedou na severní hřeben hory do výšky asi 3900 m. Odtud se pokračuje po rozumně strmém hřebenu až na vrchol, 4377 m. vysoký. Protože jsme začali pozdě, tak jsme s Udem nechali holky na pospas osudu a snažili se jít rychle. Myslím, že se nám to i podařilo, protože na vrcholu jsme byli asi za 3 hodiny. Cesta dolů zabrala asi stejnou dobu, už jsme tak nepospíchali.
Mapa stezky v La Plata Gulch (195 kB).

Fotky

foto Na začátku stezky s vrcholem v pozadí.
foto Kolem hranice lesa v La Plata Gulch, pohled na jih směrem k vrcholu.
foto Pohled z horní části serpentin k hřebenu na sever, k silnici a začátku stezky.
foto La Plata Basin a Ellingwood Ridge, prý jedna z populárních lezeckých míst v Coloradu.
foto Pohled z hřebenu na západ, k La Plata Gulch.
foto Udo přicházející k vrcholu.
foto foto Já a Udo zmrzáme na vrcholu. Bylo tam dost větrno.
foto Panoráma z vrcholu (440 kB).
foto Dina sestupuje ve spodní části severního hřebenu, vrchol v pozadí.

V neděli bylo v plánu vystoupit na Mt. Massive, 4395 m., druhou nejvyšší horu v Coloradu. Zvolili jsme stezku nazvanou North Halfmoon Trail, která vede k vrcholu z jihozápadu, a má být méně zalidněná než hlavní Mt. Massive trail přicházející z východu. Vstali jsme asi v 6 ráno, ale vyrazili jsme až v 9, protože cesta k stezce byla poslední 4 míle dost špatná. Většinou jsem jel na jedničku, a i tak jsem několikrát spodkem narazil. Za asi 1.5 hodiny od startu jsme se dostali na hranici lesa ve spodní části North Halfmoon Basin, kde jsme omylem sešli ze stezky. Místo odbočení doprava (na východ) do malého údolí přímo pod hlavním hřebenem jsme šli rovně na sever, a vylezli na hřeben vedoucí na jih ze severního vrcholu Mt. Massive, vzdáleného asi 1 km od hlavního vrcholu. Pochod po hřebenu na severní vrchol a odtud na hlavní zabral dobré 2 hodiny, místy byl dost hrubý, takže celkem výstum vzal asi 4.5 hodiny. Myslím, že kdybychom si nezašli, tak by se cesta zkrátila asi o hodinu. Na druhé straně jsme měli možnost udělat pěkný okruh sestupem skoro přímo do údolí pod hlavním vrcholem. Bohužel, tohle udělal jen Udo, já jsem strávil další 1.5 hodiny běháním po hřebenu a hledáním holek, od kterých jsme se kvůli rychlosti oddělili. Dost jsem si zakřičel, a užitečným se ukázal být i dalekohled, křik se v údolí uzavřeném hřebenem Mt. Massive pěkně rozléhal. Den jsme skončili v obstojné restauraci v Leadville u pořádné večeře.
Mapa stezky N. Halfmoon Creek trail (250 kB).

Fotky

foto Pohled na západ proti proudu N. Halfmoon Creeku, asi 0.5 míle od začátku stezky pro ty, co mají auta s náhonem na všechny čtyři (to my nemáme, tak jsme si cestu o 0.5 míle prodloužili. V pozadí je Mt. Oklahoma, kterou jsme v tu chvíli považovali za Mt. Massive.
foto Bližší pohled na Mt. Oklahoma.
foto Pohled ze stejného místa na východ, k začátku stezky.
foto Panoráma ze spodní části N. Halfmoon Basin k jihu (311 kB).
foto Panorama ze severního vrcholu Mt. Massive na západ-sever (160 kB).
foto Hřeben ze severního vrcholu na hlavní.
foto Já na hlavním vrcholu.
foto Přiblížený pohled k Leadville (ZSZ)
foto Udo poblíž hlavního vrcholu.
foto Panoráma z vrcholu (330 kB).
foto Pohled z Mt. Massive na západ do údolí obklopeného hřebenem Mt. Massive, kudy jsme přišli (175 kB).
foto Panoráma z hřebenu jižně od severního vrcholu (335 kB).
foto Severní vrchol z údolí jižně pod ním.
foto Dva kurovití ptáci v údolí pod severním vrcholem.
foto Svišť poblíž.
foto Večerní slunce svítící na hory východně od Leadville.
foto Mt. Massive večer v údolí na východě.
foto Mt. Elbert ze stejného místa.

Na pondělí jsem naplánoval výstup na Mt. Elbert, 4399 m., nejvyšší v Coloradu a druhý nejvyšší v kontinentálních US, a pak jet domú. Opět jsme vstali v 6, ale museli jsme se sbalit, tak jsme z kempu vyjeli asi v 8am. Začátek stezky pro normální auta je asi 1 míli od Hwy 82 poblíž kempu Lakeview nad přehradou Twin Lakes. Asi 1.5 míle se jde po silnici pro 4wd auta, z níž asi půl cesty by se dalo projet i v normálním autě. Vyšli jsme asi v 8.30 a asi za 1:15 jsme došli na parkoviště pro 4wd auta, zdálo se, že jsme tu byli mezi posledními. Stezka mírně stoupala další 0.5 míle a pak začala prudce stoupat. Trochu se vyrovnala nad hranicí lesa ale i tak to odtud bylo dobrých 2.5 míle k vrcholu. Na ten jsme se dostali až asi v 2 odpoledne, šli jsme pomalu protože jsme se museli přizpůsobit ženské části výpravy. Řekl bych, že mým tempem by výstup netrval déle než 3 hodiny. Na vrcholu jsme pobyli dost dlouho, když jsem něco před třetí vyrazil, tak už se hodně mračilo. Dole u auta jsme byli asi za 3 hodiny, ale i tak jsme trošku zmokli. Nabalili jsme se do auta a asi za 1.5 hod. jsme byli v Glenwood Springs, kde jsme se počádně navečeřeli. Odtud jsme vyjeli asi v 9.30 a dorazili do Salt Lake kolem 2.30 ráno, dalo se jet hodně rychle protože doprava nebyla hustá, jediným problémem byla únava z víkendu.
Mapa stezky Mt. Elbert trail (250 kB).

Pictures

foto Pohled na západ na horu jižně od Mt. Elbert.
foto Poblíž hranice lesa na stezce k Mt. Elbert.
foto foto Gayathri a Dina s Twin Lakes v pozadí.
foto Dina v asi 4100 m., vrchol v pozadí.
foto Pohled do údolí východně of vrcholu Mt. Elbert.
foto Dina asi 0.5 hodiny od vrcholu, který je schovaný za kopcem.
foto Panoráma z Mt. Elbert (360 kB).
foto Přiblížený pohled na Mt. Massive.
foto Přiblížený pohled na La Plata Pk.
foto Přiblížený pohled na Twin Lakes a začátek stezky.
foto Naše čtveřice na vrcholu.
foto Pohled na západ, k Elk Range západně od Aspenu, v pozadí.
foto Bouřky kolem Twin Lakes.