Po stopách Mormonů

Jak jsem se už zmínil ve svých plánech, v polovině srpna jsem podniknul přesun ze Carbondale do Salt Lake City. Název proto, že určitou část trasy jsem kopíroval cestu kudy Mormoni šli, no a taky jsem vyjel z Illinois, odkud jejich exodus v r. 1846 začal a končil tam, kde skončili.

Trasa vypadala následovně (mapa):
Sobota: po I64 do St. Louis, pak po I70 do Kansas City, odtud po I29 a Nebraska 2 do Lincoln, Ne., a pak po I80 do Oglalla, Ne.
Neděle: po US 26 k Chimney Rock a Scotts Bluff, pak po Ne 71 do Kimball, Ne., odtud po I80 přes Cheyenne, Wy. do Rock Springs, Wy, a do kempu u Flaming Gorge NRA.
Pondělí: po US 191 podél Flaming Gorge a před hory do Vernal, Ut. a odtud do Dinosaur National Monument
Úterý: z Dinosaur NM po US 40 do Jordanelle SP
Středa: Z Jordanelle SP po US40 a I80 do Salt Lake City

Vyjel jsem v sobotu 14. 8. v 7h. ráno, hned po rozlučovací party, kterou jsem měl v pátek večer. Zde je fotomoje naložené auto těsně před odjezdem. Nálada mě už naštěstí ráno přešla, tak jsem se cítil v klidu. V 9h. jsem klasicky projel St. Louis, naštěstí byla doprava minimální, taktéž i na mostě přes Missouri v St. Charles, který zrovna opravovali, takže byla otevřená jen polovina pruhů. Tak tak jsem s benzínem dojel do Columbie, Mo., kde jsem natankoval na stejné benzince, kde jsme tankovali na výletě před 2 lety. Kolem půl jedné jsem projel Kansas City a pokračoval v nudné cestě přes středozápadní pláně. Pak následoval další most přes Missouri a Nebraska. V Lincolnu jsem byl asi v 3.30 a zdržel jsem se tady chvilku, koupil jsem si něco k pití a k jídlu. Pak jsem už najel na I80 a jel po ní asi 250 mil, podél Platte River, až k městečku Oglalla, kde jsem byl něco před osmou, teď už Mountain Time, tj. času o hodinu posunutého od Carbondaleského Central Time. Zde jsem se stavil ve Wendy’s, abych si koupil něco k snědku, byl jsem už příliš unavený na to, abych něco vařil. Seděl jsem za volantem 14 hodin a ujel cca. 800 mil (asi 1300 km). Ale to nebylo vše. Měl jsem v plánu přenocovat v kempu u Lake McConaughy, což je přehrada na řece North Platte. Okolí už je klasická západní travnatá, suchá, mírně zvlněná step, se stromy nebo keři jen v terénních vlnách. Příhodné kempy měly být dva, oba zadarmo, jen se suchými záchody (na přespání jsem nic víc nepotřeboval). První se ukázal být moc civilizovaný, resp. u jezera bylo všude moc domků a přívěsů, a kemp nebyl vidět. Tak jsem jel k tomu druhému. Mírně jsem se přepočítal v tom směru, že cesta k němu vedla po štěrkové cestě, místy dosti neudržované, přes kravské pastviny,… Celkem to vzalo asi 4 míle, při kterých jsem za soumraku doufal, že aspoň dojedu na správné místo. Nakonec se zadařilo, přejel jsem poslední "cattle guard" (roštový přejezd na silnici, přes který krávy nemohou), uviděl jsem záchodovou budku a opodál stojící truck s přívěsem. Starší pár mě uvítal a sdělil, že mě nesvítí jedno světlo (to jsem spravil další den - koupil novou žárovku). Protože jsem už byl groggy, tak jsem je požádal, jestli bych si nemohl postavit stan opodál jejich trucku. Neměli připomínek, tak jsem postavil stan, snědl večeři a zalehl.

V neděli ráno jsem se vzbudil v 6h., rychle se sbalil a vypadl, neboť mě ti sousedi taky řekli, že na přístup do State parků v Nebrasce je nutná nálepka na sklo (něco jako naše dálniční známka), kterou jsem samozřejmě neměl. Tak jsem musel vypadnout dřív, než někdo přijede, což se taky podařilo. Jel jsem dál na západ podél North Platte, a kolem 9h. jsem narazil na první atrakci, skálu fotoChimney Rock, která se vypíná nad řekou kousek od dalších skalisek. Tato skála byl signálem pro osadníky, že se blíží konec velkých plání. To samé se dá říct o asi 30 mil západně vzdálením Scotts Bluffu, což je další skála nacházející se na pravém břehy North Platte a rozprostírající se skoro k řece. Osadníci zde museli skálu objet průsmykem kousek dál od řeky. S.B. je teď National Monument, za vstup se platí $5 (já zaplatil $50 za Golden Eagle Pass - celoroční průkazku na vstup do všech nár. parků v US - to se vyplatí, pokud chce člověk navštívít víc parků). Mají tam pěkné visitors center s expozicí o migraci na západ, před ním mají dva fotovozy. U visitors centra taky začíná silnice nahoru na skálu, která se vypíná asi 300 m. nad údolím, asi 1400 m.n.m. Nahoře je několik kratších stezek k vyhlídkám, které jsem si prošel. Ta severní směřuje fotok řece North Platte a k městu Scotts Bluff, a z té jižní je pěkně vidět fotopěší stezka nahoru. Pak jsem sedl do auta a valil asi 50 mil na jih do městečka Kimball, kde jsem se napojil znovu na I80. Asi za hodinku jsem dojel do Cheyenne, Wy., hlavního města Wyomingu, který je velmi provinciálního ladění. Asi jsem ještě neviděl tak ubohé hlavní město státu. Zde je jejich fotostátní kapitol, nejmenší, co jsem viděl. Cheyenne je vlastně na konci Great Plains, cca. 1700 m.n.m., takže je tam celkem sucho, ale povrch je pořád jen mírně vlnitý. Zde jsem navštívil WalMart za nutnými nákupy (žárovka) a pak se pokusil proniknout na Warren Air Force Base, kde se nachází velitelství US strategických sil. Bohužel, byl víkend, tak bylo muzeum zavřené. Tak jsem si jen projel centrum a pokračoval na západ. Přes první větší kopce, i když celkem oblé, jsem přejel do Laramie, Wy., před kterým jsem, dle informací na silnici, dosáhl nejvyššího bodu na I80, cca. 2400 m.n.m. Jak jsem už řekl, kopce mezi Cheyenne a Laramie nebyly velké, ale stoupání bylo na mém naloženém autě znát. Dalších asi 200 mil bylo nezajímavých, jel jsem polopouští středního Wyomingu, částečně přes bezodtokou pánev na kontinentálním rozhraní. Za Rock Springs jsem sjel z interstate a pokračoval asi 20 mil na jih na místo nocoviště, Firehole Canyon kemp v Flaming Gorge National Recreation Area. F.G. je přehrada, postavená v kaňonu řeky Green River. Tato přehrada se rozprostírá dobrých 100 km proti proudu řeky a na několika místech jsou placatější oblasti, kde se dá sjet k jezeru. Tak zde vystavěli kempy, rampy pro lodě a tak. Já jsem zde dorazil kolem šesté, tak jsem měl ještě dvě hodiny čas před soumrakem. Chtěl jsem se vykoupat, ale bylo pod mrakem a voda studená, tak jsem to zvládl jen po kolena. Tak jsem z vody aspoň fotovyfotil okolí. Pak jsem fotopostavil stan, uvařil večeři, zaplatil $11 za kemp (BTW velmi slušná cena za kemp se záchody a teplou sprchou), vypil pár piv, zbytku po rozlučovací party, a šel spat.

V pondělí jsem si trochu pospal, vstal jsem v 7h. a vyjel asi v 8h. Cesta do Dinosaur Natl. Monumentu trvala trochu déle, než jsem si myslel. Jel jsem po levém břehu Flaming Gorge po náhorní plošině, zde je fotopohled do údolí přehrady poblíž místa, kde jsem spal. Poblíž hráze jsem několika serpentinami sjel dolů, fotovyfotil ji a přejel na druhou stranu. Tam je visitors center s informacemi o přehradě a možností "self guided tour" (= prohlídka bez průvodce). V rámci prohlídky jsem sjel výtahem asi 120m do generátorové místnosti elektrárny a podíval se na výpusť. Bylo to celkem zajímavé, v hydroelektrárně jsem ještě nebyl. Pak mě čekal přejezd Uinta Mountains, které se jako jediné na západě US rozprostírají od západu k východu. Auto opět vzdychalo, ale celkem bez problémů zvládlo stoupání na asi 2500 m.n.m. Ve městě Vernal jsem dokoupil potraviny a pokračoval do Dinosaura. Sem jsem přijel něco před polednem a prohlídku zahájil v Quarry Visitors Centru, vstup $10, já zdarma, protože mám Golden Eagle Pass. Zde se pod střechou nachází skála s odkrytými fotozkamenělými kostmi dinosaurů. To bylo celkem zajímavé, něco se z toho i dalo vypátrat. Jinak je tam i expozice o životě a zařazení druhů, které se zde našly, jako např. Brontosaurus, Stegosaurus a tak. Toto jsem absolvoval během asi hodiny a pak valil do asi 8 mil vzdáleného kempu na břehu Green River, kde jsem si zajistil místo. Bylo to za $12, chtěl jsem původně najít něco se spaním zadarmo, ale všechna místa tohoto typu jsou v parku na konci několika desítek mil prašných cest, a anabázi ze soboty se mě nechtělo opakovat. Postavil jsem stan a vyjel do asi 30 mil východně vzdálené druhé, kaňonové části parku. Dvě řeky, Green a Yampa, zde na hranicích Colorada a Utahu vytvořili soustavu kaňonů několik set metrů hlubokých. Od visitors centra v obci Dinosaur, Co. následuje asi 25 mílová trasa, nazvaná Harpers Corner Road, která vede až ke kaňonu blízko soutoku Green a Yampa River. Vstup do této části parku je zadarmo. Od konce cesty následuje asi mílová stezka až na vrcholek útesu nad kaňony, odkud byl fotovelmi pěkný pohled (BTW, kdopak to je na té fotce?). Stezka určitě patří k tomu nejlepšímu, co v Dinosauru je. Já jsem ji udělal asi za hodinu a na cestě zpátky autem, na jedné z vyhlídek, jsem narazil na další stezku. Byla dlouhá 4 míle, ale protože jsem si myslel, že to je 4 míle tam a zpátky, tak jsem se na ni vypravil. Šel jsem prakticky bez konce po mírně zvlněném plato, porostlém suchou trávou, keři pouštní šalvěje (sagebrush) a místy jalovci a malými borovicemi. Protože jsem byl ten den asi jediný, kdo se na tuto stezku vypravil, tak jsem uviděl několik zvířat, počínaje malými tlustými ještěrkami a konče ptáky podobnými malým tetřívkům (sage grouse) a jelenem (mule deer). Nakonec jsem ale dorazil na konec útesu, a pohled byl fotoopět úchvatný, i když asi ne tak moc, jako na Harpers Corner. Tuhle stezku bych asi doporučil jen nadšencům na chození po poušti, nebo těm, co mají v Dinosauru aspoň 2 dny času. K autu jsem přišel az něco po sedmé žíznivý a unavený (litr vody byl málo). Tak jsem se trochu probral a jízdou na bázi rallye jsem za necelou hodinku dojel zpátky do kempu. Zde jsem si před soumrakem akorát stihnul uvařit večeři a zalehnout.

V úterý jsem vstal zase v 7h. a v 8h. vyrazil. Zajel jsem ještě podívat se na oblast Split Mountain, kde vytéká Green River z kaňonu. Je zde i naučná stezka, na kterou jsem nešel. Pak jsem jel asi 50 mil po lepších i horších asfaltkách do severní části Dinosaura, kde se v kaňonu nazývaném Jones Hole nachází asi 4-mílová stezka, která vede dnem kaňonu podél potoka až k jeho soutoku s Green River. Pochod byl v pohodě, asi z 50% vede stezka ve stínu stromů na dně kaňonu, zbytek na slunci, ale bylo polojasno, tak se to dalo. Asi v polovině cesty se na skále nachází převis, kde přebývali za starých časů Indiáni a kde se nachází fotoněkolik jejich maleb. Kousek opodál je menší vodopád na jednom s přítoků Jones Creeku. Zde je fotopohled na údolí od řeky a zde je fotosoutok Jones Creeku s Green River. Celou cestu tam a zpátky s přestávkou na oběd jsem udělal za 3.5 h. Největším problémem se asi jevila jízda tam, která v jednom směru zabrala hodinu. Ve Vernalu jsem natankoval a asi ve 3 h. pokračoval po US 40 na západ. Přenocoval jsem v nejbližším state parku na západ od Salt Lake City, Jordanelle S.P., který je na břehu stejnojmenného jezera. Kemp se vším komfortem za $13. State parky v Utahu jsou levné.

Ve středu jsem si trochu pospal, chtěl jsem se vyhnout ranní špičce. Vyjel jsem před devátou, a to už byla doprava v pohodě. Za půl hodinu jsem byl před universitou a to znamenalo konec rekreace a začátek práce.